صلاح کار کجا و من خراب کجا ****  ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا

با سلام

 

اخیرا شاهد حمله و شایعاتی که عمدتا بر پایه ی سودجویی است تا دلسوزی را در باب های متنوع در سراسر جامعه و نیز فضای سایبری هستیم. و باز کلام آن بزرگوار(پروفسور حسابیکه ای دریغا....تازمانی که خردمندان گوشه نشین اند و مدعیان در خروش....وضعیت همین است که میبینید...در یک برهه زمانی وزیرالوزراء کشور را از عالمان انتخاب میکردند ولی...

من جمله ی این هجوم گسترده در باب آداب خوردنی ها! که هر ازگاهی شایعه ای کم عمق و غیر علمی و متناقض با یافته های خود مدعیان در سنوات اخیر مطرح می گردد.خوشبختانه جمعیت معدود دلسوزی از دست اندرکاران وزارت بهداشت سعی در شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم در جهت رفع این شایعات دارند.

در این زمینه ماده ای بسیار کلیدی و حیاتی هم زیر انگشتان اشارت این گروه واقع گشته و خاطر مردم و نوعا مردم عوام را مکدر ساخته است. و ان هم ماده ای بنام نمک (SALT)!!!!

قصد به جسارت و جدل بر روی سخنان مشخص عده ای مشخص نداریم و امروز تصمیم گرفتم فقط چند نکته ساده علمی عرض شود. ابتدا بهتر است واژه ی نمک را روشن کنیم که این واژه در علم شیمی بمعنای یک ترکیب یونی بین یک کاتیون(فلز) و یک آنیون(عمدتا نافلز) است و صراحتا قابل به ذکر است که تمام فلزات حیاتی برای بدن(Essential) باید بصورت ترکیب یونی یعنی نمک وارد بدن شوند تا تحت تاثیر مراحل 4 گانه ی هضم و تاثیر اسید کلریدریک معده و آنزیم های روده به مواد سازنده ی خود تجزیه شوند تا بتوانند مورد استفاده ی بدن قرار گیرند. تمام مواد معدنی از این روند پیروی می کنند پس ابتدا بیاییم دید خودمون رو گسترش بدیم و بحث رو روشن کنیم که نمک یعنی چی اصلا! و آیا بدن بدون نمک(ترکیبات یونی) و مواد معدنی قادر به ادامه ی حیات هست یا نه؟ که پاسخ صد در صد نه می باشد. پس این سخنان ترویج پیدا کرده در خصوص نمک در معنای حقیقی خود نیست که اگر این چنین باشد به باسواد بودن این مدعیان در حد خواندن و نوشتن باید شک کرد!

قطعا منظور ایشان از نمک ترکیب خاص سفید رنگی که در منزل همگان یافت می شود یعنی کلرید سدیم(NaCl) است که یک ترکیب یونی از فلز قلیایی سدیم و گاز کلر می باشد که با هم پیوند یونی برقرار کرده اند.

بله! سدیم کلرید(نمک خوراکی) یک ماده بالقوه خطرناک برای سلامتیست، در عین حالی که سدیم جزو حیاتی ترین عناصر معدنی مورد نیاز مخصوصا نورون های عصبی بدن است. دلیل این خطر هم آنست که سدیم در بدن و در تمام نسوج و رشته های عصبی به همراه فلز دیگری بنام پتاسیم موجود می باشد و باهم فعالیت متقابلی تحت عنوان پمپ سدیم-پتاسیم را انجام می دهند و علاوه بر کنترل هومئوستئاز بدن و تنظیم رقت و غلظت خون ، تنظیم اسیدیته PH را برعهده دارند و با کاهش مرتبه در عضلات بهمراه کلسیم سبب واکنش انقباض شده و در هورمون تیروکسین به تیروئید اجازه ی تنظیم متابولیسم را می دهد و کارکردهای دیگر این زوج سدیم/پتاسیم... وقتی سدیم بصورت منفرد به بدن وارد شود و مقدار آن از حد بیشینه ی مجاز سبقت بگیرد باعث فعالیت سوء پمپ سدیم و احتباس آب در سلول ها( ورم کردن) و از کار افتادن کلیه و جدا شدن کلسیم استخوان و افزایش فشار خون(تحریک سلول های بتا و آلفای قلبی) می شود و مشکلات ذیربط. و اینجاست که باید گفت از ماست که برماست؛ چرا؟ چون رواج دادن این ترکیب مضر در بین مردم به بیش از 40 سال پیش و توسط همان سودجویانی برمی گردد که جزییات آن و اهداف و نحوه ی این ترویج را بقول جلال الدین بلخی رومی: 

شرح این هجران و این خون جگر***این زمان بگذار تا وقت دگر!!

این جاست که باید حساب این ترکیب مضر را از آن ترکیبی که قدما(مقصود نمک طبیعی) آن را نشانه ی عزت و آبرو میدانستند  و آنرا به مهمانان نور چشمی خود هدیه و سوغات می کردند ،هنگام تشنگی باخود داشتند،در ادعیه و چشم بندها از آن قرار میدادند،در تخلیه آب میان بافتی و عفونت دهان و دندان از آن استفاده میکردند،حتی بعنوان ضد تعریق و ضد چاقی،در لوازم تزیینی ازآن استفاده میکردند،گرفتگی پی و عضلات را تسکین می داد،تپش قلب را آرام میکرد و همان که درمان 70 مریضی من جمله برص یا ویتیلیگو امروزی بود!!باید حساب آن را از این کلرید سدیم بتنهایی بی ارزش(نمک ید دار بازار) جدا دانست.

نمک طبیعی یعنی نمکی که بدون هیچ واکنش شیمیایی و تنها توسط عملیات فیزیکی و تقطیر از آب دریا بدست می آید. این ترکیب شامل تمام زوج ترکیبات یونی مکمل هم نظیر سدیم/پتاسیم،منیزیم/کلسیم، آهن/مس و ید و منگنز و کبالت و... است که حتی درصد نسبی ترکیبات آن نسبت به هم، با همان نسبت موجود در خون انسان برابری می کند و این یعنی همان فرمایش که نه تنها آب را برای تشنه آفریده اند بلکه تشنه نیز بروفق آب ساخته شده و سهم نسبی عناصر موجود در آب دریا و نیز(خاک) با نسبت عناصر موجود در خون و پوست انسان برابری می کند و هیچ علتی بالاتر از این برای حیاتی بودن نمک طبیعی دریا بران بدن نیست.در ادامه ی مطلب چند پیوست تایید شده توسط وزارت بهداشت و چند موسسه بین المللی و ایتالیایی درخصوص تایید این صحبت ها و آنالیز آب دریا و نمک طبیعی آورده شده و متعاقبا خواص این نوع نمک (که برای افراد جوامع دیگر شناخته شده است) به زبان خارجی قرار داده شده است.

خوش بختانه جامعه ی رو به احیای طب اصیل سنتی رو به رشد است و باید از زحمات دکترخدادادی(معاونت طب در وزارت) ، استاد محسن ناصر(مدیرگروه طب دانشگاه علوم پزشکی شاهد)، دکتر روازاده که به بازار آمدن بسته های نمک طبیعی دریا نقش اصلی را داشتند، و استاد خیراندیش(رئیس موسسه تحقیقات حجامت) تشکر کنیم و به امید همه گیر شدن این دانش کهن و کارآمد

ادامه ی مطلب منتظر شماست

  

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...]

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: